Fake News & Εκκλησία: Όπλα απέναντι στο ψέμα η κριτική σκέψη και η παιδεία
«Ένα από τα σημαντικότερα φαινόμενα της εποχής μας, τα Fake News στο χώρο της θρησκείας και οι επιπτώσεις τους στην κοινωνία, την πολιτική ακόμη και τις διακρατικές σχέσεις» αναλύονται για πρώτη φορά παγκοσμίως.
Η σχέση ψευδών ειδήσεων, θρησκείας και θρησκευτικής πίστης και η διαστρέβλωση της αλήθειας με σκοπό να γίνει μέσο χειραγώγησης των μελών της Εκκλησίας βρίσκονται στο επίκεντρο των εργασιών του διήμερου συνεδρίου «Fake News & Εκκλησία: Όταν η αλήθεια δοκιμάζεται στον φυσικό της χώρο» που διοργανώνουν τα Τμήματα Θεολογίας και Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Ανάδειξης Ελληνικού και Ορθόδοξου Πολιτισμού «ΑΕΝΑΟΣ».
«Στόχος των ψευδών ειδήσεων δεν είναι να μεταδώσουν μια πληροφορία που μπορεί να γίνει πιστευτή, αλλά να δημιουργήσουν σύγχυση και αμφιβολία, να αναπαράγουν σε μεγάλο βαθμό την ίδια είδηση ακόμα και όταν αποδειχτεί ψευδής» τόνισε ο καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, Μιλτιάδης Κωνσταντίνου, ο οποίος ανέλυσε τη σχέση fake news και Ορθοδοξισμού.
«Ο φονταμενταλισμός δεν έχει αφήσει αλώβητη ούτε την Ορθοδοξία και τα τελευταία χρόνια φαίνεται να βρίσκει πρόσφορο έδαφος και στους κόλπους της ιεραρχίας πολλών Ορθόδοξων Εκκλησιών. Η διαπίστωση αυτή οδήγησε στην εμφάνιση του νεολογισμού στην ελληνική θεολογική γλώσσα, των όρων «Ορθοδοξισμός» και «Ορθοδοξιστής«» υπογράμμισε ο κ. Κωνσταντίνου σημειώνοντας ότι το πρόβλημα προέκυψε από τη στιγμή που η Ορθόδοξη Εκκλησία βρέθηκε αντιμέτωπη με την πρόκληση της νεωτερικότητας.
«Απέναντι στην πρόκληση αυτή», πρόσθεσε, «την οποία ασφαλώς ούτε έπρεπε ούτε μπορούσε να αγνοήσει, η Ορθοδοξία απάντησε δυναμικά με το άνοιγμά της στην οικουμένη, εκμεταλλευόμενη τις απεριόριστες πνευματικές δυνατότητες που της προσφέρουν η πίστη της, η παράδοσή της και οι Γραφές της και αποκρούοντας, με ασπίδα τη δική της πολιτισμική κληρονομιά, τον πειρασμό να κλειστεί στον εαυτό της σε μια εναγώνια προσπάθεια αυτοπροστασίας της».
«Στο άνοιγμα αυτό αντέδρασαν μικρές, αλλά δυναμικές ομάδες πιστών, οι οποίες προτιμούν μια Εκκλησία αποκομμένη από τον κόσμο και τη ζωή, ένα αποστεωμένο λατρευτικό γκέτο, μια Εκκλησία που θυμίζει περισσότερο παραθρησκευτική οργάνωση με αυστηρό καταστατικό, το οποίο απαιτεί τυφλή υπακοή» τόνισε ο κ. Κωνσταντίνου.
Ωστόσο παρατήρησε ότι μία τέτοια θεώρηση της Εκκλησίας, «είναι ξένη προς την ορθόδοξη παράδοση των Πατέρων κι αυτό αποδείχθηκε από την ίδια την αντίδραση των μελών της, που έθεσαν όλες αυτές τις κινήσεις στο περιθώριο της εκκλησιαστικής ζωής, με αποτέλεσμα να μετατραπούν αυτές σε κλειστές ομάδες που θυμίζουν περισσότερο προτεσταντικές σέκτες, με δική τους οργάνωση χωρίς επίσκοπο. Έτσι, αποκομμένοι από την Εκκλησία δεν είχαν άλλη επιλογή από την κατασυκοφάντηση κάθε προσπάθειας δυναμικής πορείας της Ορθοδοξίας».
Post a Comment